Surma-aho Santeri

Takalo Teemu (sit.)

Toiminnanjohtaja, Liikuntatieteiden tohtori

Syntymävuosi: 1978

Olen reilu nelikymppinen liikuntaihminen, jonka perheeseen kuuluvat vaimo, neljä lasta sekä kaksi koiraa. Perheen ja työn lisäksi minulle tärkeitä asioita ovat terveys ja hyvinvointi, koulutus sekä yrittäjyys ja yritteliäisyys. Samoista eväistä muodostuvat myös aluevaalien keskeiset teemani:

HYVINVOINTI SYNTYY KOKONAISUUDESTA.
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on hyvinvointialueiden lisäksi edelleen myös kuntien tehtävä. Laadukas ja monipuolinen koulutus, vapaa-ajan harrastusmahdollisuudet sekä yrittäjyyttä tukeva elinkeinopolitiikka yhdessä toimivien terveys- ja pelastuspalveluiden kanssa ovat hyvinvoinnin kulmakiviä.

HOIDETAAN SAIRAUTTA, MUTTA USKALLETAAN MYÖS EDISTÄÄ TERVEYTTÄ.
Sairauden kohdatessa jokaisen on saatava nopea ja riittävä hoito, mutta sen rinnalla on uskallettava panostaa ennaltaehkäisevään ja vaikuttavaan elintapaohjaukseen. Liike on lääke!

TOIMIVAT JA KUSTANNUSTEHOKKAAT PALVELUT.
Sosiaali- ja terveyspalvelut on toteutettava siten kuin ne alueen kussakin kolkassa on tehokkaimmin toteutettavissa. Palveluntuotannossa ei tule jumittua yhteen toimijaan, vaan tuottajana voi olla hyvinvointialue, yritys ja etenkin ennaltaehkäisevässä tai elintapamuutosta tukevassa työssä myös järjestö.

HYVINVOINTI KOSKEE KAIKKIA JA VAIKUTTAA KAIKKIIN.
Jos lapset ja nuoret voivat pahoin, niin luultavimmin ongelmia on myös aikuisilla. Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on keskeinen osa hyvinvoinnin edistämistä. Esimerkiksi työhyvinvointia tukevat toimenpiteet näkyvät paitsi työntuottavuudessa niin myös koko perheen hyvinvoinnissa.

Seppänen Juhani

Asianajaja

Syntymävuosi: 1957

Olen 64-vuotias asianajaja ja 8 kuukauden ikäisen Mikael-pojan ukkivaari sekä pitkän linjan kunta- ja maakuntavaikuttaja Suomussalmelta.

Pidettyäni oma-aloitteisesti vaalikauden 2017-2021 taukoa, lähdin täynnä tarmoa viime keväänä ehdolle kuntavaaleihin ja tulin valituksi Suomussalmen kunnanvaltuustoon. Sittemmin minut valittiin Kainuun maakuntavaltuuston 2. varapuheenjohtajaksi. Siinä tehtävässä olen saanut olla taas mukana maakunnallisessa edunvalvonnassa ja päätöksenteossa.

Olikin luontevaa, että asetuin ehdokkaaksi myös tuleviin aluevaaleihin. Hyvinvointialueen päätöksenteossa kun tarvitaan kuntarajat ylittävää maakunnallista näkemystä sekä vaalikautta pitemmälle menevää ajattelua. Jos päätöksenteko menee kuntien lyhyen tähtäimen etujen valvomiseksi, ei Kainuun hyvinvointialueen taival tule olemaan pitkä. Se taas tarkoittaa, että meitä koskevat päätökset tehdään osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen päätöksentekoa.

Jos minut valitaan aluevaltuutetuksi, toimin ennakkoluuttomasti, rohkeasti ja sinnikkäästi kainuulaisten parhaaksi.

Schroderus Kaisa

Palvelupäällikkö

Rusanen Kari

Rautiainen Anssi

Liikennöitsijä

Syntymävuosi: 1970

Olen 51 vuotias kolmen lapsen isä Suomussalmelta.
Olen liikennöitsijä, taksiyrittäjä, majatalonpitäjä ja tapahtuma järjestäjä ”Kurimo Rock”
Olen ollut paljon tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa työni puolesta koululaisista vanhuksiin liikuntarajoitteisiin ja näin olen nähnyt heidän tarpeensa. Meille kainuulaisille tärkeintä on turvata tasapuolisesti sote palvelut joka paikkakunnalla tässä vaikeassa tilanteessa!
Siellä riittää haasteita ja tärkeintä on puoluerajat ylittävä yhteistyö!

Pesonen Petri

Oikeustieteen opiskelija

Syntymävuosi: 2001

Olen Petri Pesonen, 20-vuotias kunnanvaltuutettu Suomussalmelta ja oikeustieteen opiskelija. Näissä aluevaaleissa ratkaistaan Kainuun tulevaisuus. Minulle keskeistä on asiakaslähtöisyys, vastuullinen taloudenpito, nuorten hyvinvointi ja nopean ensiavun säilyminen.

Kolme vaaliteemaani ovat:
1. Asiakas keskiöön – ei byrokratialle ja maakuntaverolle.
2. Lasten ja nuorten hyvinvointi kunniaan – tehdään terapiatakuusta totta.
3. Ensihoidon ja pelastustoimen nopeat vasteajat – turvallisuuden a ja o.

Minulla on nuoresta iästäni huolimatta kokemusta maakunnallisesta vaikuttamisesta. Toimin Kainuun nuorisovaltuustossa neljä vuotta, joista puolet ensimmäisenä varapuheenjohtajana. Tämän lisäksi olen Kainuun maakuntavaltuuston varajäsen.

Penttinen Outi

Syntymävuosi: 1975

Olen kokenut ja laaja-alainen terveydenhuoltoalan erityisosaaja, laillistettu terveydenhuollon ammattilainen ja pitkän linjan yrittäjä. Kaupallinen koulutus yhdessä optikon koulutuksen ja kauppakorkean terveydenhuollon johtamiskoulutuksen kanssa sekä 23 vuotinen työskentelyni silmäsairaalassa, -lääkärikeskuksessa ja silmien hyvinvoinnin parissa tulosvastuullisena antavat hyvät valmiudet kohdata ja ratkaista soten haasteita. Sivutoiminen työni henkilökohtaisena avustajana ja sijaisomaishoitajana vammaiselle henkilölle ovat avanneet asioita käytännön tasolla ja opettaneet ymmärtämään heidän kohtaamia elämän haasteita. Yrittäjyyteni on enää sivutoimista, joten minulla on aikaa tehdä työtä Kainuun hyvinvointialueen valtuutettuna. Tämä tehtävä on minulle kutsumus ja tavoitteenani on tulla valituksi, jolloin voin antaa aikani teidän kainuulaisten hyvinvoinnin hyväksi. Tämä tehtävä vaatii vahvaa osaamista, hyvää sydäntä ja aikaa, jotka kaikki minulta löytyvät. Äänestä. Kiitos.

Peltoniemi Markku

Yrittäjä, liikennöitsijä

Partanen Jenni

Restonomi AMK, Sosionomiopiskelija

Mäkelä Marika

Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja

Syntymävuosi: 1982

Mannersuo Erja

Agrologi (AMK)

Syntymävuosi: 1962

Olen 59- vuotias Kuhmolainen agrologi, kahden aikuisen pojan äiti ja neljän ihanan lapsenlapsen mummi.

Minulla on monipuolinen koulutus ja työkokemus taloushallinnon ja nyttemmin myös maatalouden alalta.

Kainuu on mahdollisuuksien maakunta ja järkevästi järjestetyt sosiaali- ja pelastustoimen palvelut ovat meille elinehto ja vetovoimatekijä.
Palveluiden järjestämistä tulee arvioida ja toteuttaa ennakkoluulottomasti kaikkien resursseja hyödyntäen. Uusia ideoita ja toimintatapoja etsien.
Tehdään kaikista Kainuun kunnista turvallisia asua ja elää!

Makkonen Petri

Syntymävuosi: 1976

Leskelä Tuukka (sit.)

Opiskelija

Syntymävuosi: 2000

Leppänen Akseli

KTM, Toimitusjohtaja

Syntymävuosi: 1988

Laukkanen Krista (sit.)

Kahvilatyöntekijä

Syntymävuosi: 1971

Laasonen Kimmo

Laajala Pasi

Tutkija

Leino Jani

Asiakkuuspäällikkö, yrityspankki

Syntymävuosi: 1984

Olen kajaanilaislähtöinen etelästä vauhtia hakenut Sotkamossa viimeiset 16 vuotta asunut rahoitusalan ammattilainen. Päivätyön lisäksi toimin myös sivutoimisena yrittäjänä. Vauhdikkaasta arjesta pitää huolta tietenkin tärkeimpänä perheeni. Neljän lapsen ja temperamenttisen vaimon kanssa ei aika käy pitkäksi kovinkaan helposti. Koirakin kaipaa huomiota.

Asetuin ehdolle koska minun mielestäni tulevasta hyvinvointialueesta ei saa tulla uutta hallinnollista möykkyä ilman konkreettista hyötyä niin talouden, palvelun tarvitsijoiden kuin myöskään työntekijöiden näkökulmasta. Säästöjä ja tehokkuutta pitää hakea oikeista paikoista jotta panoksia on mahdollista suunnata tekeville käsille. Aluetta ei saa myöskään rakentaa yksittäisen kunnan näkökulmasta. Kainuulaisia on noin yksi prosentti suomalaisista. Yhdessä tekemällä me voimme menestyä täällä jatkossakin. Isossa kuvassa kainuulaisten asiat on tällä hetkellä melko hyvin, mutta tosiasia on, että tämä on tuhannen taalan paikka joka määrittää meidän hyvinvointimme ja vetovoimamme pitkälle eteenpäin pitovoimasta puhumattakaan. Muista äänestää, mutta älä laske ääntäsi pelkkien unelmien varaan ilman vankkaa todellisuuspohjaa

Kyllönen Marjut

Projektiasiantuntija

Kyllönen Jari

Syntymävuosi: 1964

Kuvaja Risto

yrittäjä, autoilija

Kuvaja Hanna

Syntymävuosi: 1980

Kuittinen Pia

Ekonomi, opettaja

Syntymävuosi: 1972

Olen nykyisen Soten tarkastuslautakunnan jäsen, ja kaikkien kainuulaisten hyvinvoinnin asialla.

Haluan turvata meille kaikille yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut. Lisäksi haluan parantaa myös näiden alojen ammattitaitoisen työvoiman saantia ja pysyvyyttä Kainuussa.

Koskimies Ilari

Myyntijohtaja, SuperJymy Oy

Komulainen Verneri

Opiskelija

Syntymävuosi: 2000

Keski-Liikala Arja

Eläkelinen

Kaipainen Reijo

Koneurakoitsija

Syntymävuosi: 1947

Juntunen Sami

ylipalomies

Syntymävuosi: 1981

Olen Sami Juntunen, 40-vuotias ylipalomies Suomussalmelta. Työskentelen Kainuun pelastuslaitoksella Suomussalmen toimipisteessä.
Perheeseeni kuuluu avopuoliso, 6-vuotias poika sekä 2 koiraa. Olen aktiivisesti mukana urheilutoiminnassa sekä erilaisissa luottamustehtävissä.
Omiin arvoihini kuuluu puhdas luonto, liikunta kaikissa muodoissa, urheilu, kulttuuri, yrittäminen sekä kaikenlainen yhdessä tekeminen.

Lähdin ehdolle vaaleihin, koska haluan olla vaikuttamassa asioihin Kainuulaisten hyväksi. Pyrin myös tuomaan kentän kokemusta soten ja pelastuspuolen asioihin joihin henkilökohtaista kokemusta on kertynyt Kainuussa kohta 15 vuoden ajalta. Tahtotila tulisi olla se, että jokainen kainuulainen saa asuinpaikastaan riippumatta yhtä hyvää ja laadukasta Sote- ja Pelastuspuolen palvelua mahdollisimman kustannustehokkaasti tuotettuna.

Tavoitteena olisi myös olla mukana kehittämässä Kainuuta maakuntana sekä päättämässä, millä eväin saadaan houkuteltua osaavaa työvoimaa Kainuuseen. Haluan myös olla mukana päättämässä asioista jokaisen Kainuulaisen hyväksi, sekä kantamassa korteni kekoon mahdollista Kainuun ”alasajoa” vastaan.

Homanen Samppa (sit.)

Syntymävuosi: 1980

Heikkinen Miia

Aluepäällikkö

Göös Markku

Eläkeläinen

Kotipaikka: Hyrynsalmi

Alanko Jukka-Pekka

Eläkelinen

Syntymävuosi: 1957

Olen Suomussalmelainen eläkeläinen. Työurani olen tehnyt luokanopettajana kotikunnassani. Harrastukseni liittyvät luontoon, ulkoiluun, tekniikkaan ja yhteisiin asioihin.
Luottamustoimiin äänestäjät ovat minut valinneet Suomussalmen kirkkovaltuustoon sekä Suomussalmen kunnanvaltuustoon, jossa toimin nyt valtuuston toisena varapuheenjohtajana.
Vastuullisesti parhaani mukaan olen luottamustoimiani yrittänyt hoitaa.

Alakorpi Perttu

Luokanopettaja

Syntymävuosi: 1985

Tolonen Janne

Toimittaja

Syntymävuosi: 1973

Olen reilut kolme vuotta Kainuussa ja Kajaanissa asunut,ja täällä savolaisjuuret omaavana hyvin viihtynyt. Luottamustoimista mainittakoon se, että olen kahden eri yhdistyksen hallitukseen jäsen. Kuulun myös taloyhtiön hallitukseen.
Vapaa-aikana mielellään harrastan urheilua eli lähinnä salia, uintia, juoksua ja erämaassa patikointia irlanninsetterin kanssa. Myös tähtitiede ja elokuvat ovat sydäntä lähelläni. Toimin myös tukihenkilötoiminnassa. Aktiivisena reserviläisenä vuosittain päiviä menee myös maastopukuisena harjoituksissa. Minulle tärkeitä asioita vaalien jälkeen on nuorten hyvinvoinnin turvaaminen, toimivat ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. Pelastustoimelle pitää myös taata tarvittavat resurssit. En myöskään kannata maakuntaveroa.”

Moilanen Pauli

Rakennusmestari

Mentilä Matti (sit.)

Syntymävuosi: 1962

Toimin tällä hetkellä yrittäjänä ja työhöni kuuluu mm. yritysten omistajanvaihdokset, yritysten investointien rahoitukset ja talouteen liittyvä neuvonta. Aiemmin olen toiminut mm. yritysrahoitusjohtajana Nordeassa ja kunnanjohtajana Suomussalmen kunnassa. Asetuin ehdolle näissä vaaleissa, koska haluan antaa oman työpanokseni Kainuun hyväksi. Jos tulen valittua uuteen valtuustoon, niin katson asioita ensin asiakkaan silmin. Millaisia tarpeita hyvinvointialueen asiakkailla on, missä he asuvat ja millä tavoin he haluavat asiansa hoitaa. Tämän jälkeen tehdään suunnitelma siitä, millä tavoin kunkin asiakkaan palvelu tulee parhaiten hoidettua. Tässä pitää unohtaa kuntien rajat ja katsoa koko Kainuuta.

Mäkinen Airi (sit.)

Erikoislääkäri, Yrittäjä

Syntymävuosi: 1955

Heikkinen Matti (sit.)

YTL, yliopettaja

Syntymävuosi: 1982

Minä olen, koska me olemme. Olen sosiaalipoliitikko, johtaja ja opettaja. Innostun erilaisista strategioista ja haasteista. Erityisesti sosiaaliset ongelmat ja niiden yhteiskunnalliset kytkennät saavat minut syttymään. Olen työurallani työskennellyt heikoimmassa asemassa olevien ihmisten kanssa. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt sosiaali- ja terveydenhuollon vaativissa johtamistehtävissä Kainuun sotessa. Olen vastannut laaja-alaisista sosiaalihuollon strategia-, kehittämis- ja muutostehtävistä sekä Kainuun alueella että kansallisesti. Käytän valtaa vastuullisesti.

Lisätietoa ks.https://mjheikkinen.wordpress.com/vaalit/ ja #heikkisenvaalikampanja sosiaalisessa mediassa (Facebook ja Instagram).

Kyllönen Jaakko

Yrittäjä, toimitusjohtaja

Syntymävuosi: 1953

Luottamustoimet: Kuhmon kaupunginvaltuutettu 1977 – 2018 ja 2021 – , maakuntavaltuusto 2005 – 2013 sekä erilaisia muita luottamustehtäviä Kuhmon kaupungin hallinnossa, mm. kaupunginhallituksen jäsen, varapj. sekä useita lautakuntien jäsenyyksiä sekä maakunnallisia luottamustehtäviä.

Ammatilliset luottamustoimet: Suomen linja – ja kuorma – autoliiton luottamustehtäviä eri aikoina. Toiminta myös yrittäjäjärjestössä Kuhmon Yrittäjien puheenjohtajana ja Kainuun Yrittäjien puheenjohtajana.

Harrastukset: Luottamustoiminta liikunta – ja urheiluseurassa, Kuhmon Kiva ja Kuhmon Ikutursot sekä järjestöissä 1976 – 2000, Suomen Jääkiekkoliitto. Liikunta ja urheilu eri muodoissaan, jääkiekko lähinnä sydäntä. Jääkiekkoliton kultainen ansiomerkki nro 55., v. 1999.

Muuta: Viihdyn maalla, Lentiirassa, liikun metsässä, kalastan ja teen hyötyliikuntaa pienillä metsätöillä

Puolue: Liityin Kokoomus Nuoriin v. 1968 ja sen jälkeen puolueeseen. Miksi: Sen sanoma on sopinut minulle. Kokoomuksen Kultainen Leijona v. 2007

Tunnistan itseni aktiiviseksi, keskustelevaksi. On riittävästi kokemusta ja näkemystä. Katson asioita laajalla perspektiivillä, vältän lillukanvarsiin takertumista.

Peltomäki Teuvo

DI

Tajakka-Haapaniemi Erika

KM, eritysopettaja

Syntymävuosi: 1969

Olen Erika Tajakka-Haapaniemi. Asun Kajaanissa ja työskentelen erityisopettajana peruskoulussa ja lukiossa Paltamossa.

Lähdin ehdokkaaksi, koska haluan olla mukana vaikuttamassa kainuulaisten turvallisuuden ja hyvinvoinnin tulevaisuuteen. Haluan olla mukana vaikuttamassa alueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden tuottamiseen ja niiden saatavuuteen. Hyvinvointialueen vastuulla olevat palvelut ovat kansalaisille tärkeitä, mutta myös suuri taloudellinen ponnistus kainuulaisille. On tärkeää olla vaikuttamassa yhteisten varojen huolelliseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Haluan olla mukana tuomassa tervettä maalaisjärkeä hyvinvointialueelle.

Tärkeimpänä teemana pidän sote-palveluiden saatavuutta kaikenikäisille kansalaisille. Olennaista on se, että ihmiset pääsevät hoitoon nopeasti. Palvelusetelit mahdollistavat valinnanvapauden. Kun asiakas voi valita tarkoituksenmukaisimman palveluntuottajan saadaan julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin resurssit tehokkaaseen käyttöön. Erityisesti on mahdollistettava pienten yritysten osallistuminen palveluiden tuotantoon.

Pelastustoimen alueellinen toimintakyky on myös turvattava. Hyvinvointialueen täytyy mahdollistaa ensihoidon ja pelastustoimen resurssien järkevä yhteiskäyttö.

Pikkarainen Lasse

Pöri Ursula

valokuvaaja, yrittäjä

Saukkonen Kari

Upseeri

Moilanen Reijo

Syntymävuosi: 1968

Sirviö Kari

Projektipäällikkö

Syntymävuosi: 1958

Määttä Pasi

Mäkipää Vesa

Valmennuksen johtaja

Vihanto Pentti

DI, Osastopäällikkö

Syntymävuosi: 1971

Hyvärinen Markku

Liiketoimintajohtaja, eläkk.

ENNAKKOLUULOTTOMASTI UUDISTETTAVA KAINUUN SOTE-PALVELUJA
Aluevaaleissa olen ehdokkaana, koska minulla eläkkeelle jäätyäni on aikaa paneutua asioihin ja kiinnostusta yhteisten asioiden hoitamiseen. Olen myös halukas kehittämään koko Kainuun maakunnan sote-asioita.

Tärkeänä pidän uudessa aluehallinnossa sitä, että nopea hoitoon pääsy varmistetaan etä- ja digivastaanotoilla, joiden kehittämisestä vakuutusalalle minulla on vuosien kokemus. Vakuutuskäsittelyt ja hoitoon pääsy nopeutuivat huomattavasti etä- ja digivastaanottojärjestelmällä. Näillä keinoin voitaisiin jonoja purkaa Kainuun sote-alueellakin.

Uuden aluehallinnon rakentamisessa on vältettävä turhaa byrokratiaa ja omien kuntien poteroihin keskittymistä. Yksityisille palveluntarjoajille on annettava mahdollisuudet toimia alalla tehokkaasti esim. palvelusetelijärjestelmällä. Yksityinen palvelusektori, jota Kainuustakin löytyy mukavasti, täydentää sopivasti alueellisia sotepalveluja. Soten ja pelastustoimen yhteistyön on oltava sujuvaa.

Palo-  ja pelastustoimi ovat ensiarvoisen tärkeitä palveluja pitkien etäisyyksien Kainuussa. Ja tärkeätä on, että mitä nopeammin onnettomuuksien uhrit saavat apua ja palot sammutettua ja katastrofit kuntoon, sitä vähemmän tarvitaan rahaa jatkotoimenpiteisiin ja kalliisiin korjauksiin ja hoitoihin. Näin säästetään kustannuksissa.

Minulla on hyvät asiakkaiden kokemukset etä- ja digivastaanotoille pääsystä vakuutusasioissa. Hoitohenkilökuntakin on todennut, että hyvin monissa sairauksissa voidaan puhelimella välitetyistä kuvista antaa hoitoon tarvittavat reseptit ja päästään nopeasti hoidon alkuun. Muutenkin pitkäaikaisten reseptien uusiminen voisi olla muulla hoitohenkilökunnalla kuin lääkäreillä, jolloin lääkäreiden vastaanottoaikoja olisi aiempaa enemmän tarjolla.

Digi- ja etäpalveluja voidaan tuoda haja-asutusalueiden iäkkäiden asiakkaiden luokse kotipalvelun henkilöstön mukana. Ja monesti riittäisi terveysalan ammattilaisen puhelu iäkkäille henkilöille ja voinnin kysely, niin kuin korona-aikana on joissakin kunnissa aktiivisesti tehtykin. Näin hoitoon pääsy nopeutuisi, kun tiedettäisiin, millainen vointi iäkkäällä henkilöllä on.

Aktiivisena liikkujana ja kuntoilijana pidän tärkeänä, että entistä enemmän sairauksien hoidossa kiinnitettäisiin huomiota terveyden ylläpitämiseen ja erilaisiin liikunta- ja fysioterapia-palvelujen saatavuuteen. Näitäkin voitaisiin aktivoida etänä. Myös seniori-ikäisille löytyy erilaisia tietokoneohjelmia aktiiviseen jumppaan ja liikuntaan.

Mielestäni Kainuun Sotealueelle tarvitaan päättäjiä, jotka uskaltavat uudistaa palveluita ennakkoluulottomasti ja rohkeasti. Myös aivan uusia tapoja toteuttaa palveluja voitaisiin kokeilla, kuten asiakkaan luokse tuotavia liikkuvia palveluja, jotka kiertäisivät eri kylillä ammattitaitoisen hoitohenkilöstön kera.

Tärkeänä pidän myös leikkausten ja hoitojen jälkeen tapahtuvaa jälkihoitoa ja siitä huolehtimista, jotta vammat paranevat kunnolla ja potilas kuntoutuu aiempaa parempaan kuntoon. Näillä toimenpiteillä vältetään sairauksien uusiminen ja lisäkulujen muodostuminen erikoissairaanhoidossa.

Mähönen Sami

Taloushallinnon asiantuntija

Syntymävuosi: 1978

Olen 43-vuotias sotkamolainen perheenisä ja taloushallinnon ammattilainen. Perheeseeni kuuluu vaimo, 10-vuotias tytär ja suomenlapinkoira. Työskentelen Monetor Oy:ssä taloushallinnon asiantuntijana vastaten asiakasyritysteni taloushallinnosta sekä toimin yrittäjän tai johdon kumppanina tukien yrityksen liiketoimintaa talouden näkökulmasta.
Vapaa-ajalla mökkeilen ja liikun luonnossa perheeni kanssa. Harrastuksiin kuuluu myös valokuvaus ja ruoanlaitto.

Olen toiminut monenlaisissa luottamustehtävissä. Olen aktiivinen, ratkaisukeskeinen sekä osaan toimia hyvin niin ryhmänjohtajana kuin jäsenenäkin. Mikäli tulisin valituksi aluevaltuustoon, toisin varmasti lisäarvoa strategiseen suunnitteluun vankan talousosaamiseni kautta. Mielestäni hyvinvointialueen suurimmat haasteet ovat kestämätön talous, johtaminen ja jämähtäneet rakenteet sekä osaavan työvoiman saatavuus.

Olen valmis tekemään kipeitäkin päätöksiä, mutta lähtökohtaisesti haluan, että Kainuun hyvinvointialueella löydetään myös uusia innovatiivisia ratkaisuja riittävien palveluiden takaamiseksi kaikille kainuulaisille. Yksityinen ja kolmas sektori on saatava voimakkaammin osaksi palveluverkkoa esimerkiksi palvelusetelin turvin. Tärkeimpiä yksittäisiä asioita minulle on kuitenkin se, että hädän hetkellä apu on saatavilla nopeasti koko Kainuussa.

Sistonen Toivo

Talousneuvos

Syntymävuosi: 1951

Olen Toivo Sistonen, 70-vuotias talousjohtajan virasta eläkkeellä oleva talousneuvos Kajaanista. Aikaisemmat työpaikat olivat Kajaani Oy:ssä, jossa olin vajaa 15 vuotta, ensin atk-suunnittelijana ja sitten atk-pääsuunnittelijana. Kajaanin seurakunnan talousjohtajan virkaa hoidin 28 vuotta.

Luottamustehtäviä olen hoitanut vuodesta 1970 – ensin seurakunnassa ja vuodesta 1985 kaupungin puolella. Vuosien mittaan on kertynyt erilaisia tehtäviä niin kaupungin, maakunnan kuin myös valtakunnan tasolla. Myös urheiluseuroissa ja erilaisissa järjestöissä olen toiminut aktiivisesti. Tällä hetkellä olen kaupunginvaluuston jäsen sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun hallituksen puheenjohtaja.

Harrastuksena ovat yhteisten asioiden hoitaminen, penkkiurheilu, kirjallisuus ja mökkeily.

Olen luottamustehtävissäni pitänyt vahvimpana osaamisalueena talous- ja hallintoasioita. Kokemusta on kertynyt monelta alalta vaativistakin tehtävistä.

Valtanen Kalevi

vuoroesimies, vartija

Syntymävuosi: 1956

Kalevi Valtasen kolme tärkeää asiaa ovat pelastuslaitos, terveet vanhukset ja hyvinvoivat lapset sekä kunnossa oleva turvattu talous

PELASTUSLAITOS TULEVAISUUDESSA:
”Pelastuslaitos on ensimmäisenä riittävällä resurssilla onnettomuuspaikalla ja yhteistyössä ensihoidon kanssa estetään vahinkojen laajeneminen ja saavutetaan välitön turva ihmisille sekä omaisuudelle”.

HYVINVOINTIALUEEN PELASTUSLAITOKSEN MONIJÄSENINEN TOIMIELIN
Pelastuslaitoksen johtamistehtävä määrättävä monijäseniselle toimielimelle, kuten aluehallituksen alaiselle pelastuslautakunnalle, joka toimii myös pelastusviranomaisena. Tämä toimielin käsittelee seuraaviakin asioita:
– esitys pelastustoimen palvelutasopäätöksestä hyvinvointialueen aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle
– pelastustoimen palvelutason toteutumisen arviointi ja valvonta pelastuslaitoksen omavalvontaohjelman mukaisesti
– pelastustoimen palvelutasopäätöksen kehityssuunnitelman toimeenpano ja seuranta
– pelastustoimen suunnitelmien vahvistaminen
– muut pelastustoimen viranomaistehtävät

Kainuussa on turvattava kaikkien paloasemien kyky toimia pelastustehtävissä. Tällöin tarvitaan jokaiseen erilliseen yksikköön henkilöstöä ja tarvittava kalusto toimintakykyisenä. Kainuu on laaja maakunta, missä on pitkät etäisyydet. Suuronnettomuuksissa tarvitaan paljon yksiköitä laajemmalta. Onnettomuuden sattuessa pikainen ensilähdön vahvuus pidettävä yllä, koska sillä estetään onnettomuuden laajeneminen tai henkilövahingoiden tapahtuminen.
Painopiste paloasemille tarvitaan järeämpää pelastuskalustoa- ja kemikaalionnettomuus kalustoa sekä henkilöstöä ennen kaikkea kaivos ja teollisuuslaitosten mahdollisten onnettomuuksien varalle, näin minimoitaisiin ja turvattaisiin mahdollisista onnettomuuksista syntyneet tuotanto keskeytykset.

IKÄÄNTYNEIDEN HYVINVOINTI JA TERVEYDENHOIDON KEHITTÄMINEN
Terveyden edistäminen ja vanhuuden palvelut haluaa kaikki täällä asuvat

Tiedolla johtaminen tuottaa kestävää hyvinvointia
Kun väestö ikääntyy, voidaan väistämättä nousevia sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia hallita onnistuneella hyvinvointialueen strategialla sekä palvelustrategialla. Ydinasia on linjata palvelut ja palveluketjut varttuneiden kansalaisten todellisista tarpeista lähtien, ei vain aiemmin toteutuneen palvelutarpeen pohjalta.

Ikäpoliittinen koordinaattori kuntien ja alueiden yhdyspinnalle
Kestävää hyvinvointia tuotetaan, kun erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistyö sekä palveluprosessit toimivat sujuvasti.

Kohtuuhintaiset palvelut vähentävät kärsimystä
Niukka toimeentulo on terveydellinen riskitekijä. Korkeiden asiakasmaksujen tiedetään aiheuttavan velkaantumista.

Ihmisen ääni sotessa
Soten tiedottajien ja virkahenkilöiden on käytettävä sellaista kieltä, että sen ymmärtää tavalliset ihmiset. Päättäjien pitää myös tietää mistä tehdään päätöksiä. Tarvittaessa uskaltaa kysyä tai kyseenalaistaa päätösesitys.

Stricker Rea

lehtori

Suutari Hannu

DI, yrittäjä

Väisänen Unto

KM, luokanopettaja

Syntymävuosi: 1959

Kannan huolen ihmislapsen alkutaipaleesta, koska se sanoittaa paljon hänen tulevaa.
Turvallisuus, huolenpito ja merkityksellisyys kantavat pitkälle.

Jokainen tarvitsee joskus apua, yllättäenkin. Haluaisin, että jokainen kainuulainen saa pikaisesti apua tapahtuu se sitten ensihoidon, palvelutakuun tai palvelusetelin avulla.
Turvallisuuden tunne on tärkeä.

Kainuu vanhenee, hoitosuhde muuttuu, sairaudet periytyvät ja elämäntavat vaikuttavat.
Tarvitsemme tietoisuutta, uusia toimintatapoja, palvelua pyörille, etätoimintaa ja digitaalisuutta, Nerokkaita yhdessä tehtyjä uusia ratkaisuja hyödyntäen nykytekniikkaa ja uutta ajattelua, hoivaa unohtamatta. Toisella kädellä on tiedostettava ennaltaehkäisevät toimet, turvattomuuden, liikkumattomuuden, yksinäisyyden ja mielen järkkymisen estämiseksi.

Olen Puolangalla syntynyt sotkamolaistunut kansalaistoimija, kolmen aikuisen lapsen isä ja luokanopettaja. Nuoruuden harrastuksiin kuului palokuntatoiminta. Olen ollut kunnanvaltuutettuna yli 30 vuotta. Lisäksi olen ollut Sotkamon kunnan tulevaisuus- valiokunnan puheenjohtajana, sekä aiemmin myös hetken maakuntavaltuutettuna ja Kainuun Soten hallituksen jäsenenä. Nykyisin toimin kunnanvaltuuston 1. varapuheenjohtajana ja vedän Sotkamon kunnan hyvinvointijaostoa. Tomin nyt myös Kainuun Soten valtuutettuna.

Haluan olla myös tulevaisuudessa kehittämässä oman seutukunnan hyvinvointia.
Yhdessä olemme vahvempia!

Saastamoinen Jyri

Apteekkari

Syntymävuosi: 1967

Jyri Saastamoinen, Kainuun hyvinvointialue, 54 v. apteekkari, Vaalan apteekissa. Kotipaikka Paltamo.
Seurakuntavaltuutettu, kunnanvaltuutettu, kunnanhallituksen ja Kainuun maakuntahallituksen jäsen, Vaara-Kainuun Kokoomus ja Kainuun Kokoomus puheenjohtaja.

Harrastukset: Partio, metsästys, kalastus, veneily, saksofonin soitto.

Terveydenhuolto tulee nähdä kokonaisuutena.

Hyvinvointialueet päättävät monista asioista, jotka ovat olleet tähän saakka kuntien hoidettavina. Eikä ole yhdentekevää, miten yhteisiä veroeurojamme käytetään. Haluan, että rahat käytetään vastuullisesti ja että kaikille turvataan mahdollisimman hyvät sote-palvelut. Hoitoon pääsy pitää turvata kaikille. Osalle meistä monet asiat hoituisivat jopa paremmin hyvin järjestetyillä digitaalisilla palveluilla. Mutta myös perinteisiä palveluja tarvitaan. Palveluja on pakko kehittää. Joka tapauksessa potilaat pitäisi saada jonoista hoitoon.

Tosiasia on, että kaikki hyvinvointialueet joutuvat pärjäämään sillä budjetilla, joka niille myönnetään, velkaa ei saa ottaa. Kaikkea ei yksinkertaisesti voi luvata. Vastuullisen ”lupaajan” pitäisi kertoa, mistä rahat otetaan pois, jotta lupaus voitaisiin toteuttaa. Hallitus sotea halutessaan puhui säästöistä, nyt heidän ehdokkaansa puhuvat siihen malliin, että sote olisi avoin lupa polttaa rahaa, jopa uusia verotustasoja luomalla.

Pelastustoimi tuntuu koko ajan jäävän terveydenhuollon jalkoihin. He ovat kuitenkin aivan ensi linjassa palveluketjussa. Kun potilas saadaan heidän käsiinsä, on ammattimainen hoito jo alkanut. Tämä jos mikä on lähipalvelua. Pelastustoimen merkitys kasvaa väestön ikääntymisen myötä. Osa toiminnasta on myös vaarojen ennaltaehkäisyä, mikä säästää rahoja ja estää kärsimyksiä. Pidän ensiarvoisena myös pelastustoimen resurssien turvaamista.

Vastustan maakuntaveroa, koska se johtaisi vain työn verotuksen kasvuun. Erikoisesti Kainuulla ei tähän ole varaa. Kannatan valtionosuusjärjestelmää ja rahojen jakamista mm. sairastavuusindeksin mukaan.
Muistakaa käydä äänestämässä, sillä sydän on oikealla!

Rönty Markku

lääketieteen lisensiaatti

Pollari Matti-Jussi

ekonomi

Matti-Jussi Pollari – 200

Olen Matti-Jussi Pollari, 71-vuotias kunnanvaltuutettu ja järjestötoimija Kuhmosta. Kauppatieteellisten opintojen jälkeen kulkeuduin järjestö- ja kulttuuritehtäviin Helsingissä. Kuhmoon muutin keväällä 1993 upouuden Kuhmo-talon johtajaksi. Tätä tärkeätä ja mieluisaa työtä tein 24 vuotta. Vaimoni on kielenkääntäjä ja yksinlaulun opettaja, neljästä lapsestani vain nuorimmainen asuu enää kotona (mutta iloksemme kolme muutakin viettivät joulun Kuhmossa).

– Aluevaaleissa olen ehdokkaana, koska minulla on kiinnostusta yhteisten asioiden hoitamiseen, minulla on aikaa paneutua asioihin ja minulla on halu palvella elävää Kainuun maakuntaa. Tärkeänä pidän uudessa hallinnossa sitä, että nopea hoitoon pääsy varmistetaan ja osaavan työvoiman saantiin kiinnitetään huomiota. Uuden aluehallinnon rakentamisessa on vältettävä turhaa ja yksityisille palveluntarjoajille annettava mahdollisuudet toimia alalla tehokkaasti esim. palvelusetelijärjestelyillä. Soten ja pelastustoimen yhteistyön on oltava sujuvaa.

Perhovaara Jaakko

toimitusjohtaja, ekonomi, kapteeni evp.

Syntymävuosi: 1965

Olen 56 -vuotias Kajaanissa syntynyt kainuulainen perheenisä.
Perheeseen kuuluu vaimo ja kolme tytärtä, joista enää yksi kohta 17-vuotias tytär on kotona. Liikunta, lapset ja nuoret ovat olleet lähellä sydäntä ja olenkin ”harrastanut tyttöjen voimistelua” lähes 10 vuotta Kajaani Gymnastics:n varapuheenjohtajana vapaaehtoistyössä.

Vuonna 2021 olin ensimmäistä kertaa ehdolla kuntavaaleissa ja nyt olen Kajaanin kaupunginvaltuutettu, sivistyslautakunnan jäsen, Koulutusliikelaitoksen johtokunnan varajäsen ja Kainuun maakuntavaltuuston varajäsen.

Olen ehdolla aluevaaleissa, koska haluan olla vastuunkantajana tulevaisuuden Kainuun hyvinvoinnin ja turvallisuuden päätöksentekijänä.
Isänmaa, turvallisuus ja tasa-arvo ovat perimän myötä maalaistalossa varttuneena tarttuneet arvoina.

Haluan edistää uuden hyvinvointialueen elinvoimaisuutta työvoiman ja asukkaiden saamiseksi. Palveluiden saatavuus nopeasti ilman jonottamista vähentävät sosiaali- ja terveystoimen kustannuksia ja parantavat hyvinvointia. Pelastustoimen palveluiden turvaaminen asuinpaikasta riippumatta on meidän jokaisen perusoikeus. Liikunta ja sosiaalinen verkosto luo hyvinvointia, joten huolehditaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista mm. turvaamalla harrastusmahdollisuudet ja kehittämällä niitä tasapuolisesti.

Pakkala-Juntunen Sanna

Liikunnanohjaaja (AMK), opettaja

Syntymävuosi: 1986

Leinonen Markus

DI, projektipäällikkö

Leinonen Juho

Opettaja, KM

Syntymävuosi: 1995

Tervehdys!

Olen 26-vuotias opetusalan ammattilainen Kajaanista – koulutukseltani kasvatustieteen maisteri (KM). Vapaa-ajallani toimin kilpatason jääkiekkotuomarina, treenaan aktiivisesti kestävyysurheilua sekä vietän aikaani yksityisilmailun parissa.

Kannatan seuraavia ajatuksia hyvinvointialueen päätöksentekoon liittyen:

– Hyvinvointialueesta luotava kiinnostava työpaikka: työolojen ja työn kokonaisrasituksen on kohdattava, jotta saadaan suomalaiset töihin.

– Perusterveydenhuollon on toimittava sujuvasti: asiakkaiden on päästävä sisään ripeästi koko hyvinvointialueella –> vähentää erikoissairaanhoidon kustannuksia.

– Resursseja liikuntaan! Liikkumattomuuden aiheuttamat kustannukset ovat vuosittain miljardien luokassa. Asiantunteva ja nopea sairauksien hoito on merkittävää, mutta ennaltaehkäisyyn on syytä panostaa paljon enemmän.

– Ei kannatusta maakuntaverolle: johtaa hyvinvointialueiden eriarvoistumiseen ja jälleen ylimääräiseen kuluerään yksilön näkökulmasta.

Poliittisia luottamustoimiani ovat tällä hetkellä seuraavat:
– 1. varavaltuutettu (KOK) / Kajaanin kaupunginvaltuusto
– Jäsen / Kajaanin koulutusliikelaitoksen johtokunta
– Varajäsen / Kainuun sosiaali- ja terveyskuntayhtymän yhtymävaltuusto.

Karjalainen Suvi

YTM

Syntymävuosi: 1979

Enroth Paavo

Varatuomari, tietokirjailija

Syntymävuosi: 1956

Tulin mukaan Kokoomukseen jo vuonna 1972 liittyessäni Kajaanin Kokoomus-nuoriin. Opiskeluaikanani olin Helsingissä aktiivisesti mukana Kokoomuksen opiskelijajärjestössä Tuhatkunnassa. Ensimmäinen luottamustoimeni opiskelujen jälkeen Kajaanissa oli Kajaanin keskusvaalilautakunnan puheenjohtajuus vuosina 1984-88. Sen jälkeen olen ollut useaan otteeseen Kajaanin kaupunginvaltuuston, maakuntavaltuuston, seurakuntavaltuuston ja sotevaltuuston jäsen. Tällä hetkellä olen sotevaltuuston 2. varapuheenjohtaja ja Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja. Valtuuston varapuheenjohtajana olen päässyt osallistumaan sotehallituksen kokouksiin vuodesta 2017 lähtien, ja minulla on hyvä kuva Kainuun soten toiminnasta, taloudellisesta tilasta ja niistä haasteista, jotka tulevaa hyvinvointialuetta odottavat. Haasteet ovat merkittäviä erityisesti talouden ja henkilöstön saatavuuden suhteen.
Suuri haaste on myös vähenevä ja ikääntyvä väestö, erityisesti ns.
kehyskunnissa.
Muita luottamustoimiani ovat mm. Kainuun Museo- ja kotiseutuyhdistys Ry:n ja Vapaussodan Kainuun perinneyhdistys Ry:n puheenjohtajuudet.
Lisäksi olen Eino Leino talon -säätiön hallituksen puheenjohtaja.
Harrastuksiani ovat historia, taidehistoria, kulttuuri laajasti, maanpuolustustyö ja mailapelit.

Tervonen Miariikka

Syntymävuosi: 1970

Aluevaaleissa päätetään meidän kaikkien terveyden ja turvallisuuden asioista. Millainen palveluverkko meillä on Kainuussa sotessa ja pelastustoimessa sekä miten palvelut tuotetaan siten, että kaikki kainuulaiset ovat palveluiden piirissä. Palveluverkkoa voidaan uudistaa digitalisaation avulla. Digitaaliset palvelut pitää tuoda niiden kainuulaisten ulottuville, ketkä niitä osaavat ja haluavat käyttää. Näin vapautuu resursseja lisätä lähipalveluja niitä tarvitseville.

Yksityisen sektorin hyödyntäminen on tärkeä osa palveluverkon ja palvelutuotannon varmistamisessa. Kaikki mahdollisuudet on hyödynnettävä. Hyvä yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin kanssa mahdollistaa alan yrittäjyyden Kainuussa. Palvelutarpeen kasvaessa julkinen sektori ei tule selviämään yksin, vaan yksityiset yritykset tarvitaan mukaan. Olisi siis viisasta ottaa yritykset mukaan jo suunnitteluvaiheessa.

Palveluseteli pitäisi ottaa velvoittavaksi käytännöksi Kainuun hyvinvointialueella. Palvelusetelin arvo pitää päivittää realistiseksi, että se vastaa julkisen palvelun tuottajan palvelu- ja hintatasoa. Tämän vuoksi on tärkeää, että julkisen palvelutuotannon hinnoittelu saadaan läpinäkyväksi ja realistiseksi.

Hyvinvointialueen omien yksiköiden toimintaa pitää valvoa ja tarkastaa samalla tavalla kuin yksityisten toimijoiden osalta tehdään. Ainoastaan näin voidaan aidosti vertailla palvelujen laatua ja tasoa.

Palvelusetelin käyttö pitää laajentaa nykyisestä. Esimerkiksi Jyväskylän seudulla on jo yli 110 eri palvelusetelikäyttömahdollisuutta, tällä hetkellä Kainuussa vain noin kymmenen.

Uuden hyvinvointialueen johtamiseen pitää kiinnittää huomioita. Johtamisella saadaan aikaan tehokkuutta ja tehdään Kainuun hyvinvointialue houkuttelevaksi työpaikaksi. Huonolla johtamisella se voidaan myös tuhota.

Halonen Auli

KM, apulaisrehtori

Syntymävuosi: 1975

Olen 46-vuotias kajaanilainen kasvatustieteen maisteri ja laskentatoimen tradenomi. Olen Kajaanin kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Päivätyötäni teen kaupungin suurimman yläkoulun apulaisrehtorina.

Aluevaalien teemani ovat oppilashuollon palvelujen laadun turvaaminen, lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen matalan kynnyksen saatavuus ja palvelusetelillä yksityisen sektorin mukana pitäminen.

Karjalainen Minna

KM, luokanopettaja

Syntymävuosi: 1968

Olen kolmen nuoren aikuisen äiti, kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja. Minulla on myös työnohjaajan koulutus. Olen työskennellyt Kuhmon kaupungin palveluksessa luokanopettajana vuodesta 1993.
Harrastuksiini kuuluvat liikunta, lukeminen ja maanpuolustustyö. Kaunis luonto ja hiljaisuus vetävät minua puoleensa viikoittain. Talvisin harrastan hiihtoa ja sulan maan aikana viihdyn metsän siimeksessä patikoiden.
Luokanopettajana lasten ja nuorten hyvinvointi on lähellä sydäntäni. Meidän täytyy yhdessä ja vastuullisesti pitää huolta siitä, että kainuulaiset lapset ja nuoret saavat turvallisen elämänpolun alun Kainuussa. On tärkeää, että perheille suunnatut palvelut ja oppilashuollon tuki ovat helposti ja yhdenvertaisesti saavutettavissa kaikissa Kainuun kunnissa.

Haluan kehittävällä otteella ja vuoropuhelua käyden vahvistaa Kainuun elinvoimaisuutta kainuulaisten parhaaksi. Elinvoimaisuus koostuu fyysisistä, psyykkisistä, sosiaalisista ja eettisistä näkökulmista. Uskallus uudistua osaavaa henkilöstö kuunnellen on onnistumisemme avaintekijöitä taloudelliset reunaehdot huomioiden.
Hyvinvointialueen toimintakulttuuria kehitettäessä pidän tärkeänä ketterien ja laadukkaiden perusterveydenhuollon palveluiden tuottamista, varhaisen puuttumisen vaikuttavuutta verkostotyöskentelyn keinoin ja kuntien sekä hyvinvointialueen yhteistä suuntaa ennakoivan terveystyön saralla. Ensihoidon ja pelastustoimen läsnäolo kunnissa on keskeinen osa arjen turvallisuutta. Arvostava ja avoin yhteistyö sekä palvelujen sujuva integraatio mahdollistavat onnistuneen muutoksen.

Työ- ja organisaatiopsykologian opintoni sekä työnohjaajaksi pätevöityminen avarsivat näkemyksiäni työhyvinvoinnin johtamisen merkityksellisyydestä työyhteisöjen menestymisessä. Valmentava johtajuus, kuulluksi tuleminen ja osallisuus antavat yhdessä jaetun arvopohjan kanssa mahdollisuuden ihmisläheisen tunneilmapiirin luomiseen. Tässä onnistuminen kannattelee työkuormituksen ja muutoksen pyörteissä.
Olennaista on, että henkilöstöresurssit ovat riittävät ja kunkin ammattiryhmän erityisosaamista voidaan hyödyntää asiakkaiden parhaaksi ja palveluprosessien sujuvuuden takaamiseksi. Henkilöstö ei ole optimoitava resurssi vaan vaalittava voimavara.

Yhteisten asioiden hoitaminen vaatii syvällistä perehtymistä, verkostoitumista ja avointa vuoropuhelua. Tämä on luonteva osa työskentelytapaani luottamushenkilönäkin.

Luottamustehtäviäni:
Rajasotilaskotiyhdistys Ry