Jaakko Kyllönen: Vihreä siirtymä vie kilpailukyvyn ja ammattiliikenteen ahdinkoon.
Kauppalehden pääkirjoitusotsikko 8.2., ” Vihreä siirtymä kurittaa raskaasti Suomen taloutta.” Pääkirjoituksessa viitataan vahvasti suomalaisen tavaraliikenteen kustannusten nousuun, joka on 400 – 500 M€, v:sta 2021 ja 8:n vuoden päästä jo 400 – 800 M€. Suomalainen raskas liikenne, autoilijat, autoilevat maaseudun asukkaat maksavat laskun. Kauppa ja teollisuus ulosmittaa kustannusten nousun hinnoissaan, jonka taas kuluttaja maksaa lompakostaan. Lompakko ohenee, ahdinko kasvaa.
Suomessa päätettiin aikanaan toteuttamaan vihreää siirtymää. Samalla päätettiin polttonesteiden jakelu – velvoitteesta, jolla oli tarkoitus edistää uusiutuvan polttonesteiden käyttöä, 18 %. Tämä velvoite on tarkoittanut myös liikennepolttonesteiden pumppuhintojen kohoamista. Viimeaikainen keskustelu välikysymyksineen eduskunnassa ei ole siten ollut turhaa ja aiheetonta. Jakeluvelvoitteen kasvattaminen vuoteen 2029 mennessä 30 %:iin tietää esim. dieselin pumppuhintaan lisää 12 – 22 snt/l. Nyt hallituksen pöydällä ja työ listalla on jakeluvelvoitteen nostaminen 34 %:iin. Tästä tulee lisälaskua vielä 5 – 10 snt/l. Tämä suuntaus on kestämätön, ennen kaikkea ammattiliikenteen (kuorma- ja linja – autot, taksit) kannalta. Koronaepidemia on jo lyönyt edellä mainitut ammattialat kanveesiin ja hallitus on lyömässä lyötyä. Hintoja ei voi korottaa lyhyellä tähtäimellä, joten laskun maksaa yrittäjä ja ammatinharjoittaja.
Siksi ammattidiesel, josta eduskunnassa on puhuttu moneen otteeseen ja toivottu sen ottamista käyttöön on perusteltua. Se olisi pitänyt toteuttaa jo aikaisemmin, niin kuin monissa Eu – maissa on jo tehty. Ammattidieselin kompensaatiovaikutus hintoihin voi olla merkittävä. Se omalta osaltaan pelastaa ahdingossa olevan ammattiliikenteen ja kilpailukyvyn sekä suomalaisia työpaikkoja.
Polttonesteiden hintakeskustelussa näyttää valitettavasti siltä, että meidän vasemmistojohtoinen hallitus on kädetön tai haluton puuttumaan ongelmaan. Vasemmistopuolueilta ja vihreiltä on turha odottaakaan mitään. Ihmetystä kuitenkin aiheuttaa, miksi keskusta, joka pitää itseään maaseutua ja yritystoimintaa puolustavana puolueena tyytyy tilanteeseen.
Jaakko Kyllönen, ammattiautoilija, Kuhmo