Jaakko Kyllönen: YÖJUNA KULKEEEKO TAAS, KUKA MAKSAA ?
Viimeaikoina on noussut keskustelu yöjunayhteydestä Kajaanista Helsinkiin. Tämähän on ollut jo vuosien hankkeena, jossa ei ole tapahtunut mitään lupauksista huolimatta. Yhteys voi olla monella tapaa hyödyllinen, jos siihen riittäisi matkustajia. Epäillä sopii mm. seuraavista tekijöistä. Kajaanista pääsee junalla parhaillaan Helsinkiin 6 tunnissa ja lähtöjä pitkin päivää. Toki nykyinen yöjuna Oulun kautta on erikoinen järjestely. Toinen kysymys on, miten 6 tunnin matkasta saadaan yöjuna ? Voiko olla esim., että lähtö olisi 21.00 tai 22.00, jolloin juna on Helsingissä 03.00 – 04.00. Mihin virastoon tms. silloin mennään? Kärvistelläänkö siihen saakka rautatieaseman tiloissa, kunnes paikat aukeaa. Mikä ylipäätään yöjunan aikataulu olisi järkevää?
Koska on vahva epäilys siitä, että matkustajamäärät eivät riitä VR Oy:llä kannattavaan toimintaan, niin tuleeko valtio (veronmaksajat) tueksi ? Viimeisten Kainuun mediatietojen mukaan vaikuttaa siltä, että omistajanohjausta tehdään suoraan eduskuntatasolta kainuulaisten edustajien toimesta. Eihän se niin voi olla, että VR Oy:tä johdetaan tai ohjaillaan parlamentaalisesti. VR:n johto ja hallitus on kummallisessa välikädessä, koska valtio omistaa VR Oy:n 100 %:sti. Johdon ja hallituksen tulee huolehtia vain kannattavasta toiminnasta ja tuloksen tekemisestä, eikä aluepolitiikasta. Omistaja käyttää valtaa yhtiö – kokouksessa, eikä puutu operatiiviseen toimintaan.
Valtion (veronmaksajat) omistajuus on johtamassa myös siihen, että valtio blokkaa kilpailijat pois junaliikenteestä, kun ollaan suunnittelemassa 10 vuoden kilpailusuojaa, Eu:n ohjeistuksesta välittämättä. Näin raiteille ei synny kilpailua muualle, kuin pääkaupunkiseudulle raitio- tai lähijunaliikenteessä. Tampereella raitioliikenne meni, kas kummaa, Valtion Rautatiet Oy:lle ”muodollisesti” kilpailuttamalla.
Henkilöliikenne bussien osalta on kyllä kilpailutettu kohta 30 vuoden ajan. Miksi raideliikenne suojataan?
Valtion Rautatiet Oy:lle rakennetaan em. suojan puitteissa ylivoimaista kilpailuetua siihen saakka, kun mahdollinen raideliikennekilpailutus alkaa. Riskitöntä VR:n johdolle, kun on monopolin antama suoja. Tämä outoa toimintaa markkinataloudessa, jonka perään myös eduskunnassa huudellaan. Olisi reilua, avointa ja tasapuolista, jos raideliikenne, niin henkilö -, kuin tavaraliikenteen osalta avattaisiin kilpailulle välittömästi.
Tietenkin on toivottavaa, että Kainuun saavutettavuus eri yhteyksin paranee ja on toivottavaa, että yöjuna viheltää Kajaanista Helsinkiin, mutta em. seikat huomioon ottaen se ei ole todennäköinen lähiaikoina.
Jaakko Kyllönen, liikenneyrittäjä, Kuhmo